adres: Weesperzijde 53 B, 1091 EG
tel.: 6926.395
geboren: 7 maart 1952
te: Belorado Burgos, Spanje
opleiding: binnenhuis architectuur E.A.A.O.A. Madrid; Academie Beeldende Kunsten San Fernando Madrid, diverse keramiek-opleidingen, etnische en politieke studie in Hawa
exposities: Madrid en Amsterdam
WATER, AARDE, VUUR
Teresa maakt keramische beelden en gebruiksgoederen, waarbij ze
veel gebruik maakt van
oxyden en porselein.
Haar keuze voor keramiek komt voort uit onvrede met de wereld
zoals die is.
Ze bestrijdt die met water, aarde, vuur en lucht: de elementen
die keramiek
scheppen. Met haar keuze voor deze elementen wil ze tegelijk
aan geven,
dat haar strijd deels ook een vruchteloze is. De elementen
laten zich
helaas niet dwingen.
Teresa is ook aktief als docente in keramiek en pottenbakken.
adres: Boeninlaan 64, 1102 TM
tel.: 6959.729 / 074 - 2915.736
opleiding: AKI Enschede
exposities: Eutopia Festival Potsdam (D); Vluchtelingenwerk Hengelo; Aa-kunst Groningen; Bijlmer Galerie.
TWIJFEL MAG CENTRAAL STAAN
Jose Verstappen en Ans Couwenberg hebben elkaar op de AKI
ontmoet.
Ze volgden de studierichting gemengde media. Na hun studie
starten ze
een briefwisseling met dagboek-notities, die leiden tot
performances,
foto's, diaseries, en installaties.
'Het dagboek biedt ons de mogelijkheid een persoonlijk kontakt
met de
fantasie en de werkelijkheid tot stand te brengen dat een
ongereglementeerd
en onstruktureel karakter mag dragen. De mogelijkheden van
toon, aanpak en
onderwerp zijn onbeperkt en geven ons de ruimte op een open
manier
naar de thema's van ons werk te kijken.'
Het werk wordt gepresenteerd in openbare ruimten, tijdens
festivals en
andere manifestaties. Zomer 97 hebben de ANSJOvisSEn gewerkt
aan een
installatie in 'De Watertuin' in Oene, Veluwe. Het werd een
samengesteld
gerecht uit een gecultiveerde 'natuurlijke' omgeving met
ingrediënten als
paringsrituelen, waslijnen en alledaagse
overlevings-strategieën.
Uit hun gezamenlijk werk ontstaan ook eigen, autonome beelden.
Bij Ans
Couwenberg zijn dat foto's over veelal huiselijke situaties
waar zij zelf
in springt.
adres: Maasdrielhof 47, 1106 LW
tel.: 6962.176
geboren: 1955
te: Amsterdam
opleiding: autodidact
exposities: TT Finland; galerie Guido de Spa; eetcafe 'Sinds Kort'; Shop Art 2
LANDSCHAPPEN
Bomen, bosjes, luchten, boerderijtjes ofwel landschappen vullen de aquarellen en pentekeningen van Mario. Het zijn altijd wat geheimzinnige landschappen die beklemmen.
adres: Boeninlaan 423, 1102 TL
tel.: 6955.448
geboren: 10 februari 1961
te: Helmond
opleiding: Kunstacademie Den Bosch (1980-1985)
exposities: vele groepsexposities; eigen exposities o.a. bij de Postbank in Amsterdam; galerie Art 88 te Nuenen
TANGO, DIEREN EN LANDSCHAP
Expressieve schilderijen en tekeningen waarin veelal
tango-paren, apen,
kippen en andere dieren figureren. Studies naar gedrag in een
kleurig
universum, met Marianne als nieuwsgierig en aandachtig
toeschouwer.
De tango is overigens haar grote liefde. Ze geeft er les in en
maakte de
afgelopen 5 jaar drie reizen naar Buenos Aires.
adres: Kleiburg 35, 1104 EA
tel: 6906.229
geboren: 7 januari 1938
te: Arnhem
opleiding: tekenles van Espeth Bruning, Arnhem; les van beeldhouwer Jan Jacobs, Amsterdam; opleiding steenhouwen Utrecht
exposities: London Roundhouse; galerie de Krententuin, Hoorn; galerie Het Koetshuis, Amsterdam; de Bijlmer Galerie; galerie Three of a Kind, Amsterdam
werk verkocht aan: particulieren
KRASSEN IN DE HUID
Hans van Beusekom is van de generatie kunstenaars uit de jaren
50-60 voor
wie kunst een manier van oorlog maken was tegen alles wat zich
als baas
of 'zo hoort het' presenteerde. Het ging om vitaliteit en
oorspronkelijkheid.
Van Beusekom was in die periode vooral beeldenmaker met
gevonden stukken hout,
ijzer, glas, buizen of wat ook maar een interessante vorm had.
Hij wist met
dit werk tot vele prive-collecties door te dringen.
De laatste jaren is Van Beusekom zich mede door gebrek aan
atelier-ruimte gaan toeleggen op
tekeningen met kleurpotlood en viltstift. Alledaagse vormen,
voorwerpen en
toevalligheden vormen de basis van een ingewikkeld kleuren- en
lijnenpatroon,
waarbij laag op laag wordt gestapeld. Het is krassen in de huid
van het
alledaagse en daar allerlei betekenissen en vormen overheen
boetseren.
Poezie vol geheime tekens.
adres: Weesperzijde 136 hs, 1091 ES
tel.: 6945.893
geboren: 1948
te: Amsterdam
opleiding: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten
exposities: Hooge Heesch, Eerssel; de Beerenburght Eck en Wiel; galeries te Amsterdam, Zwolle, Zandvoort, Schiphol, Badhoevedorp, Grijpskerk, Groningen etc.
werk verkocht aan: particulieren en bedrijscollecties
ZOEKTOCHT NAAR ZACHTHEID
John de Bont exposeert niet meer, maar hij houdt open ateliers
voor steen,
klei en brons op afspraak, tel. 6945.893.
Hij werkte in opdracht aan een school in Purmerend, een straat
in Helmond,
een park in Bergschenhoek en een tuin in Zandvoort.
Hij is part-time docent beeldhouwen en beeldende vorming.
Voor nadere kennismaking zijn er zijn boek en video 'De
zoektocht naar
zachtheid is ingezet'
adres: Pieter Vlamingstraat 181, 1093 DL
tel.: 6682.256 / fax: 6682.256
geboren: 3 december 1995
te: Utrecht
opleiding: academie Artibus; Rijksacademie
exposities: door geheel Nederland
werk verkocht aan: Collectie De Atlas, gem. Amsterdam; collectie De Hoogstraat, Utrecht; vele collectioneurs
FANTASIEBEELDEN
Angela Bottenberg maakt follies en fantasiebeelden. Ze verwerkt
elementen van
diverse stromingen uit de Europese kunst in haar objecten en
laat zich
beïnvloeden door naïeve kunst en vreemde kulturen.
Ze werkt in steen en combineert dit met verschillende
materialen zoals
acrylverf, keramiek, glas en bladgoud.
Angela Bottenberg kreeg opdrachten van: Grand Hotel Krasnapolsky; Menken Landbouw te Wassenaar; VVK Architectuur en Stedebouw te Amsterdam; D'Arcy Masisu Benton & Bowles Advertising te Amsterdam; en Richard Magona voor een grafmonument te Quadeloupe.
adres: Wethouder de Roosplein 76, 1107 AE
tel.: 6960.278 / fax:
geboren: 8 januari 1963
te: Geldrop
opleiding: Academie Industrile Vormgeving Eindhoven; Hogeschool voor Kunsten; Autonoom Beeldhouwen
werk verkocht aan: Nutsbedrijf Regio Eindhoven, 1992
VOELEN EN ONDERZOEKEN
Als beeldend kunstenaar maak ik gebruik van verschillende
materialen als klei, gips,
steen, hout of wat ik maar op straat vind. Ieder materiaal
heeft zn
eigenschappen en een bepaalde gevoelswaarde. Dat laat ik
spreken
en kies dan voor het materiaal dat het best past bij wat ik
voel en wat ik
wil uitbeelden.
Het laatste jaar ben ik bezig met een tekendagboek. Ik noteer
momenten,
dagtekeningen, visualiseer wat ik van binnen voel. Tekenen is
voor mij het
meest direkt, spontaan en simpel. Altijd met pen op kladbok.
Het gaat hierbij
ook om de confrontatie met mezelf. Ik als onderzoeksobject.
Video is sinds kort een hulpmiddel daarbij. Experimenten met
beeld en
geluid.
adres: Ch. Brontstr. 50, 1102 XE
tel.: 6952.525
geboren: 1953
te: Jakarta
opleiding: Kunstzinnige Therapie; spirituele, healing en sjamanistische opleidingen
exposities: diverse
werk verkocht aan: Vereniging Amsterdam Zuidoost; particulieren
VOEL DE TINTEN VAN STILTE
Deborah Chömpff had haar eerste grote expositie met jonge
kunstenaars
in Leiden en werd toen bekroond als veelbelovend talent. Dat
was in 1975.
Geschrokken trok ze zich terug en concentreerde zich meer op
pozie en proza.
Vanaf 83 houdt ze zich vooral bezig met healing en
sjamanisme, waarbij
tekeningen, schilderingen en vooral klankschalen een grote rol
spelen.
In 1988 richt ze het Regenboog Atelier op, waar concerten,
lezingen en
workshops worden gehouden op het gebied van healing en
sjamanisme.
In 1992 zijn er klankbeeld concerten onder de titel
Droomreis naar de
Indianen en in 94 is er een optreden op het Feest
voor het Licht
te Utrecht. Er volgen healing concerten in Oibibio, nieuwe
workshops, een
expositie met sjamanistische kunst, en vele concerten.
adres: Maldenhof 505, 1106 EP
tel.: 6970.039 / fax:
email: pipienco@dds.nl
geboren: 22 oktober 1955
te: Weert
opleiding: Amsterdamse Grafische School
exposities: diverse
werk verkocht aan: particulieren
ZEEFDRUKKEN EN KERAMIEK
Minimaal een dag per week is Marij Cranen aan het zeefdrukken
of aan het
werken met gekleurde klei. De andere dagen vult ze met een baan
als docent
en remedial teacher in het voortgezet onderwijs.
Haar zeefdrukken zijn vaak gebaseerd op in Zuid-Europa gemaakte
fotos.
Ze werkt figuratief, maar niet perse realistisch. Elke zeefdruk
kent meerdere
drukgangen, meestal een 12-tal, en worden in kleine oplagen
gemaakt.
Aan keramiek doet Marij Cranen pas twee jaar. De gekleurde klei
die ze
gebruikt, wordt na het bakken een soort rubberachtige
kunststof. Ze maakt er
vazen mee, Afrikaanse maskers, schalen, klokken,
sieradendoosjes en
broches. Bij de schalen en vazen wordt een glazen grondvorm mee
gebakken,
zodat ze gemakkelijk in het gebruik zijn.
Zowel zeefdrukken als keramiek kunnen in opdracht worden
gemaakt, en dat allemaal tegen
bescheiden prijzen.
adres: Barbusselaan 426, 1102 VB
tel.: 6956.495 / fax:
email: www.Kunstkontakt.nl/Delicaat
geboren: 1956
te: Cuyk
opleiding: AKI, Enschede; Rijksacademie Amsterdam
exposities: de Bank, Enschede; Pulitzer, Amsterdam; Bijlmer Galerie; Rathaus, Rees (D); XOX, Kleef (D); Ruigoord/Mongoli.
werk verkocht aan: SBK Amsterdam/Arnhem; diverse openbare en prive-collecties
SURREEEL + EXPRESSIEF/ POETISCH + ROMANTISCH
Schildert landschappen en mensen, maakt in opdracht ook
portretten, billboards
en boeken. Heeft als subdiscipline: grafiek, ruimtelijk en
theater. Is ook
museaal documentalist.
Frans Joseph van der Grinten schreef 'Over Pieter
Delicaat': te
bestellen door overmaking van fl. 20,-- op gironummer 3600500
tnv Pieter
Delicaat, Amsterdam, ovv 'boek 1'.
adres: Kempering 919, 1104 KE
tel.: 6996.973
geboren: 17 juli 1951
te: Paramaribo
opleiding: Academie C.C.S., Suriname; Rietveld Academie
exposities: Het Park, Paramaribo; Tahirih Instituut; Bijlmer Galerie; e.a.
werk verkocht aan: BZO, SBK, Stadsdeel Zuidoost en particulieren
VERBEELDING VAN DE DIASPORA
Het werk van Robbert Doelwijt is figuratief, fel van kleur en
altijd simbolisch. Het is zijn
verbeelding van de Bijlmer diaspora, waarin zoveel van de
Bijlmer inwoners
verzeild zijn geraakt. Hij schildert hun heimwee met
felkleurige bloemen,
hij verbeeldt hun dualisme met twee vaderlanden, hun hoop en
vrees, en vooral
de gevaren die hen bedreigen, zoals werkloosheid en bijv. de
vlucht in
gokken. Robbert probeert hen de weg te wijzen.
De 'schilderijen' van Robbert zijn bijna altijd
drie-dimensionaal, er
steken bollen, trappen en andere zetstukken uit. Veelal is het
gevonden
materiaal, dat in het werkstuk past. Koppen worden verdubbeld
op een tweede
laag, en als Robbert op een Bijlmerdeur schildert dan werkt hij
het
honingraat-karton in de deur uit, beschildert het en geeft het
een funktie.
Daarnaast vervaardigt Robbert drie-dimensionale objecten in de
vorm van kasten,
waarbij je met behulp van spiegels naar binnen kan kijken om
weer nieuwe
verwijzingen/boodschappen te ontdekken.
adres: Kruitberg 166, 1104 BJ
tel.: 6998.233
geboren: 1957
te: Lagos, Nigeria
opleiding: Universiteit Nigeria, Rietveld Academie
exposities: Bijlmer Galerie e.a.
werk verkocht aan: woningbouwver. Nieuw Amsterdam
AFRIKAANS SURREALISME
Kleurrijke, licht gevende droombeelden vullen de doeken van
Valentine Efiong.
Vooral koppen, maskers, vrouwen zijn de hoofdpersonen in een
wereld die vaak
door cirkels in elkaar gevangen is. Alles loopt in elkaar over
en wordt
uit elkaar geboren. De maskers staan voor de magie, het
rituele, de verbinding
met de geesten, waar de oude Afrikaanse religie zo vol van is.
Ze zijn ook
verbergers van karakters.
Voor Valentine zijn zijn schilderingen verwerkingen van zijn
onderbewuste,
dromen die het leven van alledag een magische vorm geven, zijn
Afrikaanse
identiteit met het westen verbinden. Opvallend is het gemak
waarmee het werk
geschilderd lijkt. De vloeiende stijl is soms zo sterk
aanwezig, dat het
schilderij zelf een teken wordt. In zijn latere werk probeert
hij
daarvan los te komen. De afbeeldingen worden hoekiger, kleuren
stromen niet
meer, maar worden in vlakjes springerig opgebracht.
Valentine Efiong is ook een schilder die midden in de
samenleving wil staan.
In de binnenstraat van zijn flat Kruitberg richtte hij
kijkdozen met
wisselende exposities in. In 1996 schilderde hij de onderkant
van zijn flat
tesamen met bewoners vol met kleurrijke, geometrische,
Afrikaanse motieven.
Dit jaar deed hij de muur in de binnenstraat.
adres: Kikkenstein 373, 1104 AR
tel.: 6906.618
geboren: 28 augustus 1959
te: Heerlen
opleiding: AKI Enschede
exposities: Grafisch Atelier, Kampen; Bijlmer Galerie
werk verkocht aan: particulieren
BLIND- EN HOOGDRUK
Margoth Engelmann werkt vooral met linosnedes, bij haar een
combinatie van
blind- en hoogdruk. In het witte, blinde gedeelte, vertonen ze
een reliëf,
waardoor ze het weggesneden gedeelte kan bekijken, kan zien hoe
eraan
gewerkt is. De basis van haar lino's vormen zogenaamde
dagboek-aantekeningen.
Vrij snelle tekeningen op a5-formaat, waarbij de linkerhand
tekent en zijzelf
loopt min of meer achter de feiten aan. De tekening wordt in
10-40 seconden
intuïtief en veelal onbewust afgemaakt. De gemoeds
gesteldheid van
het moment waarop getekend word, bepaalt het uiteindelijke
beeld.
Het gaat Margoth Engelmann daarbij niet om een visie of
fislosofie. Zegt ze:
' Ik wil niet een gevoel of emotie in het materiaal
uitdrukken. Het is
mijn beeldtaal die zich aan mij uit. En daar wil ik mee werken
zolang het
proces zich aandient. Verder zie ik mijn werk niet als
losstaande dingen maar
meer als een organisch geheel. Het vernieuwt en verandert zich
steeds. Het
relativeert zichzelf en elk werkstuk is een nieuwe
graadmeter.'
adres: Kempering 23, 1104 KE
studio: collectieve ruimten Grunder
geboren te: Suriname
exposities: Bijlmer Galerie e.a.
werk verkocht aan: particulieren
KERAMIEK EN BATIK
Ernst Dan is geen keramist, die beelden of sier-voorwerpen
maakt. Hij ontwerpt
gebruiks-voorwerpen: schotels, kannen, waterbakken. Voorwerpen
die gebruikt
moeten worden om voedsel in te doen of ritueel waswater te
bereiden. Het
voorwerp is er om alledaagse handelingen een spiritueel
karakter te geven.
Het aardse klei wordt bewerkt met maskers, felle, afrikaanse
kleuren en
vormen, en oxyderende metalen. Het voorwerp geeft zo betekenis
aan elke
handeling die ermee verricht wordt.
In zijn batik is het alledaagse gebruik los gelaten. De
batikdoeken zijn
uitsluitend verbeelding van de verbinding tussen het aardse en
geestelijke.
Bloemen, beesten en soms mensen stralen harmonie en rust uit,
getoonzet in
elkaar overvloeiende kleuren, vooral geel, blauwig en
paarsrood.
adres: Meernhof 38, 1106 LB
tel.: 6911.247
geboren: 30 november 1955
te: Bussum
opleiding: C.A.B.K. Kunstacademie te Kampen; L.O. tekenen te Zwolle
exposities: diverse exposities op velerlei locaties
werk verkocht aan: particulieren
BEELD EN TEKST
'In mijn werk spelen beeld en tekst beiden een rol. Soms
ontstaat er
spelenderwijs een tekst in mijn werk. Ik probeer beide
beeldelementen
volwaardig aan elkaar te gebruiken.
Ik hanteer overwegend zachte pastelkrijt, soms in combinatie
met inkt en verf.
Mijn werk gaat over wat mijn leven benvloedt. Lange tijd waren
dat
thema's als licht en donker, en geboren worden.
Ik werk vrij en in opdracht. In opdracht maakte ik o.a.
boekomslagen en
cd-hoezen. Ik kalligrafeer diploma's en stambomen, en
gedichten en
teksten, vaak in combinatie met beeld.'
adres: Kolfschotenstraat 205, 1104 NX
tel.: 6950.183
geboren: 24 november 60
te: St. Vincent
opleiding: Volksuniversiteit Amsterdam
exposities: golfcenter Amstelborgh
werk verkocht aan: particulieren
SOFT PASTELS
'Op de Antillen heb ik mijn eerste diploma gehaald. Dat was
mijn kans om
iets van mijn leven te maken. Toen ik 18 jaar was, kwam ik naar
Nederland voor
een betere baan en om verder te studeren. Dat gaat mij tot nu
toe prima af.
Mijn beroep is al een jaar of 6 offsetdrukker. Ik volg al
zo'n 5 jaar
cursussen bij de Volksuniversiteit. Ik doe tekenen en
aquarelleren in
Artis. Het is zo leuk dat ik er inmiddels aan verslaafd ben
geraakt.
Ik gebruik verschillende soorten materialen, maar mijn
persoonlijke voorkeur
gaat uit naar soft pastels.
Ik woon samen met vrouw, dochter, hond en kat, en hou naast
schilderen van
muziek en uitgaan.'
adres: Kolfschotenstraat 207, 1104 NX
tel.: 6955.864
opleiding: lerarenopleiding tekenen/handvaardigheid; Kunstacademie Rotterdam; opleiding meubelmaker
exposities: Bijlmer Galerie; Postma's Interieurs, Drachten; Blindeninstituut 'Visio', Leeuwarden
VOELBEELDEN
''Mijn inspiratiebron is altijd het menselijk lichaam
geweest. Van
jongs af aan tekende ik spieren. Mensfiguren werden ontleed
voor ik mijn
eerste anatomielessen kreeg. Eerst werkte ik op papier, maar
met name door
mijn opleiding tot meubelmaker werden de spiervormen
uiteindelijk in hout
vertaald.
Mijn houten beelden zijn er niet alleen om naar te kijken, maar
vooral ook om
ze aan te raken. Tijdens het maken is het telkens weer een
opnieuw aftasten
van de vorm. Een zoeken naar vloeiende bewegingen en
vormcontrasten.
Daardoor ontstaan spannende elementen die met elkaar in
evenwicht zijn.
Zelf beleef ik veel plezier aan het 'voelonderzoek' op
een beeld in
wording. En het is echt genieten als het beeld eindelijk af is.
Mijn beelden zijn er om van genoten te worden. Ze mogen geaaid
en gestreeld
worden, maar ze geven hun wezen pas echt prijs als ze gevoeld
worden.
In de toekomst wil ik het voel-element ook bij meubels onder
brengen. Het
indertijd door mij gemaakte tafeltje 'Bambi' is een
voorbeeld
hiervan, met zijn gespierde maar tevens o zo zachte
poten.'
adres: Alfred Dblinstraat 99, 1102 VJ
tel.: 4160.252
email: Doblin@xs4all.nl
geboren: 2 augustus 1954
te: NoordOost Polder
opleiding: d'Witte Leli, Amsterdam; Hogeschool voor Kunsten, Amsterdam
exposities: The Bank, Amsterdam; Ritzerfeld & Dam, Utrecht; Lena de Graafschool Amsterdam; ShopArt Rotterdam; Vila Lila Nijmegen; Bijlmer Galerie
werk verkocht aan: particulieren
ALLES IN GELID
'Mijn beeldentaal vindt haar oorsprong in de vormen van het
landschap dat
mijn kijken heeft bepaald. Eindeloosheid geordend in
overzichtelijke percelen.
De lijnen die ontstonden op de tekentafel zijn zichbaar in de
polder om mij
heen. Bomen en huizen staan in het gelid, de mensen ook.
Voelbaar is de
illusie dat alles en iedereen naar een bepaald model gevormd
kan worden.
Dezelfde lijnen zijn ook zichbaar in de Bijlmer waar ik nu
woon. De idealen
van de ontwerpers, vorm gegeven in galerijen, binnenstraten en
rechte wegen,
funktioneren als voorschriften aan de bewoners. Toch wordt de
strakheid van
de lijnen doorbroken. Mens en wind laten tekens achter in het
landschap. Gras
groeit door de scheur in het asfalt. De wijk wordt bewoond door
mensen die
niet in de opgelegde rechtlijnigheid geloven. Oude idealen
worden ervaren als
keurslijf. Niet iedereen is zoals zij wil lijken.
Deze tegenstellingen tussen idee en werkelijkheid zijn de
thema's die
terug te vinden zijn in mijn werk. Welke invloed heeft de
ordening op mij,
welke invloed heb ik op de ordening. Hoe gaan de mensen om met
de ordening,
de verwachtingen, de illusies en met elkaar.'
adres: Valckenierstraat 39, 1018 XE
tel.: 4223.005
geboren: 1940
te: Bandjermasin, Borneo
opleiding: Rietveld Academie
exposities: galerie Jan van Hoof, Den Bosch; galerie Fons Welters, Amsterdam; galerie Niggendijker, Groningen; galerie Distelblom, Haarlem; galerie Traject, Utrecht; en vele groeps-tentoonstellingen zoals Noordkunst in Zuidlaren; Dialogen, 't Coopmanshus, Franeker; Bladgoud, ABP-tuin, Heerlen; Ruimte voor Beelden, Apeldoorn; en beelden in Brunssum 11
deelname: aan internationale beeldhouwers-symposia in Italie, Duitsland, USA, Japan, Hongarije, Ierland, Schotland en India
heeft beelden staan in: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht, Utrecht, Assen, Apeldoorn, Uithoorn, Breda, Delft, Middenbeemster, Amersfoort, Bussum, Zeist, Breukelen, Zevenaar, Hoogkarspel, Huizen, Laren, Lelystad en Alkmaar.
MONUMENTALE BEELDEN
Gerard Höweler beschouwt zichzelf als een materiaal
beeldhouwer, iemand
die zich door het materiaal en de verwerkings-mogelijkheden
laat inspireren.
Zijn thema is de tegenstelling tussen de natuur en cultuur.
Hij werkt monumentaal en dan vooral in steen.
adres: Kelbergen 221, 1104 LK
tel.: 6908.786
geboren: 6 mei 1944
te: Hilversum
opleiding: tekenen bij C. Bartlema en M. Dillo; guilts bij P. Burmeister, R. Horton e.a.
exposities: jaarlijkse expositie quiltersgilde
werk verkocht aan: M. Elderkamp, A. Roosjen. J. Nieland, J. de Vries e.a.
QUILTS & PORTRETTEN
'Sinds 15 jaar werk ik intensief met textiel om quilts te
maken.
Oorspronkelijk werden quilts als deken gebruikt, maar omdat er
velerlei
ontwerpen en uitvoeringen mee mogelijk zijn, lenen ze zich heel
goed voor het
bekleden van wanden, meubels etc. Zo worden het kleurrijke en
warme
kunstwerken.
Ik geef lessen en workshops in het vervaardigen en ontwerpen
van quilts en
sinds 2 jaar werk ik in opdracht, en dat zou ik willen
uitbreiden.
Sinds 2 jaar hebben mijn teken- en schilderaktiviteiten zich
toegespitst op het maken van
portretten in pastel. Ik werk met overgave aan portretten in
opdracht en de
warmte en kleur van onderwerp en materiaal zijn een perfecte
aanvulling op
het werken met textiel.'
adres: Amstelkade 10, 1078 AB
geboren te: Sierra Leone
exposities: Bijlmer Galerie; Badhuis Amsterdam
werk verkocht aan: particulieren
AFRICAN MEMORIES
Momhammed Kamara is een Sierra Leonees die in de Bijlmer
belandde. Hij schildert
en maakt muziek. In zijn schilderijen spreken zijn oude
dorpsgenoten. Ze
ruziën, trommelen, en zijn op de vlucht in een land waar
al jaren chaos
regeert.
Mohammed laat zien hoe het was en werd. Hij schildert de
geschiedenis van zijn
land met mensen en gezichten in cirkelachtige vlakken tegen
elkaar. Elke
cirkel heeft zijn eigen dramatische kleuren, met mes in dikke
lagen op het
linnen gezet. De cirkel verwijst naar het Afrikaanse gevoel
voor harmonie.
Begin en einde, alles gaat eindeloos heen en weer.
In zijn laatste werk beginnen de cirkels echter te verdwijnen.
De
vlakken verbrokkelen. De chaos wordt niet langer in toom
gehouden. Het
expressionisme neemt toe.
adres: Boris Pasternakstr. 539, 1102 TG
tel/fax.: 6950.838
geboren: 14 april 1953
te: Port Loko, Sierra Leone
opleiding: Technical Institute Freetown, Sierra Leone
exposities: Consulaat Sierra Leone; Tropenmuseum Amsterdam; galerie Zango Utrecht
werk verkocht aan: Artihove, particulieren
OOK BESCHILDERDE T-SHIRTS
Op het 'Technical Institute' van Freetown
specialiseerde Abu zich in
schilderen en decoreren. Hij was 7 jaar lid van de nationale
atletiekselectie,
volgde een politie-opleiding, en gaf tekenles in de
staatsgevangenis.
In de jaren 80 vestigde hij zich als zelfstandig industrieel
vormgever en
reclameschilder. In een eigen werkplaats leerde hij jongeren de
technieken van
verschillende kunstdisciplines.
Eind jaren 80 vestigde Abu zich in Amsterdam. Hij schildert en
tekent, en
produceert beschilderde t-shirts, die hij op markten en
festivals verkoopt.
Hij houdt zich verder bezig met dans, drama, percussie en zang.
Hij is lid van
de band 'Africa 2000'.
adres: Zomerdijkstraat 26'''
tel./fax: 6425.978:
email: kleipret@xs4all.nl
homepage: http://www1.las.es/~calcaxy/port/kleiterp/ida.html
geboren:1948
te: Beverwijk
opleiding: Vrije Academie Den Haag; Zomeracademie Niederbipp (ZW); Rijksacademie voor Beeldende Kunsten Amsterdam
exposities: Amsterdams Beeldhouwers Kollektief; Bienale Havana; galerie de Hof Amersfoort; galerie Kadijkveste en galerie Imago Amsterdam.
prijzen: Uriotprijs in 1985 en '86
opdracht: Castropol, Spanje
OP DE GRENS VAN FIGURATIE EN ABSTRACTIE
'Ida Kleiterp's beelden hebben vaak als formeel
uitgangspunt een
natuurmotief. Het is echter niet haar doel dit gegeven al te
concreet te
benaderen. Vaak is het motief een aanleiding voor een
handeling, het bewerken
van steen, om tot een vorm te komen die het natuurmotief als
zodanig
overstijgt.
De vormgeving van Kleiterp's werk balanceert op
de grens van figuratie en abstractie. Opvallend is de
soliditeit van de beelden
die echter nooit tendeert naar logheid. De huid van de beelden
gaat door
de subtiele accenten in de steen een dialoog aan met de vorm.
Ziet men de
beelden opgesteld in een ruimte, dan valt het onderlinge
samenspel dat ze met
elkaar aangaan op in de vele variaties van een natuurlijk
abstract gegeven.
Deze subtiele 'eenheid in veelheid' creëert een
harmonieuze vormgeving.'
(Madelon Broekhuis 1996)
adres: Kagelinkkade 13, 1104 ME
tel.: 6000.693
geboren: 28 december 1947
te: Paramaribo
opleiding: Kunstacademie Suriname; Lerarenopleiding
exposities: Bergen, Hoorn, Amsterdam
werk verkocht aan: particulieren
HINDOEÏSTISCHE TAFERELEN
Ramdew is de schilder van Hindoestaanse en dan met name
hindoestische
taferelen. Hij werkt met olieverf op linnen en zijn stijl is
vrij
realistisch. Het werk wordt eerst opgezet met
potlood/houtskool/verf, waarna
een basislaag komt. Hij werkt van achteren naar voren, en het
mengen van de
kleuren doet hij op het doek.
Ramdew maakt ook illustraties voor wenskaarten en affiches en
is de laatste
jaren erg aktief als ontwerper en decorbouwer voor
Hindoestaanse toneelstukken.
Verder schrijft en regisseert hij Hindoestaans theater, is
acteur, muzikant en
componist.
adres: Meernhof 110, 1106 LG
tel.: 6978.149
geboren: 1 februari 1945
te: China
opleiding: Staatsexamen Beeldende Kunst en Kunstgeschiedenis Hongkong; diverse Chinese meesters
exposities: ondermeer Bijlmer Galerie
werk verkocht aan: woningbouwver. Nieuw Amsterdam
ENERGIE
Lai Fung is grootgebracht in de traditionele chinese schilder-
en
kalligrafeerkunst. Hij is er een grootmeester in geworden. De
laatste jaren
is zijn chinese kunst aan het samen smelten met westerse vormen
en stijlen.
Hij tekende onnoemelijk veel naakten en maakte een bizondere
serie over het
Bijlmer-landschap. Met tubes verf en paletmes verbeeldde hij de
verguisde
hoogbouw als een magisch realistisch decor voor zijn
energiestromen. En
overal kijken de vogels toe.
adres: Groeneveen 336, 1103 EW
tel.: 6004.033
geboren: 1956
te: Maastricht
opleiding: gestudeerd bij Hermann Gross, Aberdeen; prof. Gerhard Wendland, Neurenberg; leertijd bij John Petri, Schotland.
exposities: vele exposities in binnen- en buitenland
VAN TAAL NAAR BEELDEN
Erik Lemmens schrijft taal met objecten, gouaches en
zeefdrukken. Woorden en
begrippen vinden hun grammatica in koper, staal, klei, papier
en verf: stalen
cirkels, koperen panelen met teksten, kistjes van ongebakken
klei, vegen
en vlekken in kleur, weggevreten afbeeldingen van
landbouw-machines.
Het is een taal die zich niet snel laat doorgronden, maar nauw
met de aarde
verbonden is. Een verhaal over schrale kostgronden, ploeterende
boertjes,
vruchtbaarheid, oogsten en het wederkeren tot stof.
Zijn meesterkwerk vormen drie kistjes van ongebakken klei,
versierd met koper,
en geplaatst op een stalen stellage. Erik noemt ze zijn Huisjes
van Woorden,
deze sarcofagen, opslagplaatsen van voedsel, kistjes met deksel
en van
beperkte levensduur.
'Ik heb ooit stiekem een scheplepel
mee in het veld genomen en daar
achter gelaten, omdat ik medelijden
met hem had in zijn donkere keuken -
Tatsumi Hijikata ik wilde hem de aarde tonen.'
adres: Kagelinkkade 15, 1104 ME
tel.: 698.18.44
geboren: 1940
te: Paramaribo
opleiding: autodidact
exposities: Nationale Kunstbeurs, Paramaribo; Heineken Galerij; Rabobank Middelburg; stadhuis Terneuzen; de Wereld, Wageningen; La Maison Africaine, Amsterdam
AFRO-SURINAAMSE KUNST
Een stuk hout op het strand was de aanleiding dat Hugo houten
beelden ging
maken. Hij ging werken in de traditie van de Marrons, de
weggelopen
negerslaven in Suriname, die ook wel bosnegers worden genoemd.
De Marrons
beheersen nog het houtsnijwerk uit Afrika en dus noemt Hugo
zijn kunst
'afro-surinaams'.
Hugo maakt grote en kleine beelden en panelen, met traditionele
en eigen
onderwerpen. Zijn ogen zijn daarbij zijn vingers en omgekeerd.
Behalve houtsnijwerk maakt Hugo ook olieverf-schilderijen,
veelal abstracte
voorstellingen met Afrikaans aandoende patronen.
adres: Dostojevskisingel 251, 1102 XM
tel.: 020 - 6956069 (priv), 020 - 6980880 ( werk)
geboren: 31.7.1951
te: Meppel
exposities: 90, Chatoment, Spa; 92, Bibliotheek Amsterdamse Poort , Amsterdam; 1993, Mezzanino, Amsterdam; 95, Lundia, Hilversum; Stichting Open Ateliers A'dam ZO; 96, Voorjaarssalon (Bijlmermeer)
GRAFIEK EN FOTOGRAFIE
Visie
Ontwerp: een visuele weergave van een concept
Taal: uiting van een tekort
Fotografie: verleiding van het licht
Ontwerpen en fotograferen gaan een steeds belangrijkere rol spelen in mijn werk. Aan de grafische ontwerpen liggen meestal schetsen met viltstift (of potlood) ten grondslag. Huib Spek zet de ruwe schetsen op computer (Coral Draw 6, onder Windows). Geen van de hier gepresenteerde ontwerpen zijn uitgevoerd.
Vroeger werk: tekeningen, oliepastel, cont, siberisch krijt, potlood, zeefdrukken.
Huidig werk: (vanaf medio 1996): ontwerpen op papier, op computer, foto's.
adres: Kloekhorststraat 248, 1104 MZ
tel.: 6901.692
geboren: 14 februari 1948
te: Wenen
opleiding: Gerrit Rietveld Academie
exposities: Arti et Amicitiae, Amsterdam; Arti Galerie, Amsterdam; galerie Columbus, Amsterdam; galerie Fi-Beiti, Amsterdam, etc.
werk verkocht aan: particulieren
KLEURRIJKE VOGELS
Begonnen als abstract expressionist schildert Chaim de laatste
jaren vooral
vogels in de kleurige Cobra-stijl. Het zijn direkt
aanspreekbare beelden in
een heldere stijl met strakke vormen. De vogels staan voor de
natuur,
zijn de verbinding tussen hemel en aarde. Ze wijzen de mens op
wat hij in zijn
omgeving vernietigt. Hij beschildert er ook zelf bedachte
tafels en stoelen
mee.
Beroemd in de Bijlmer en daarbuiten werd Chaim met zijn
reusachtige Moeder
Aarde beeld op het eiland in de Grubbezee. Het beeld werd in
opdracht
neergezet om te waken over de harmonie tussen de diverse
etnische groepen.
Ook in Arad, Israël, het joods vaderland dat hij als
soldaat diende, staat een
beeld van hem, ditmaal een vredesteken.
Voor Novib maakte Chaim in 95/96 een serie kunstkaarten.
adres: Rhenenhof 27, 1106 JD
tel.: 6978.879
geboren: 17 maart 1957
te: Paramaribo
opleiding: Nationaal Instituut voor Kunst & Kultuur Paramaribo;
Rietveld Academie
exposities: diverse groeps-exposities in Amsterdam
werk verkocht aan: Artotheek, diverse personen in Nederland, België en Suriname
IMPROVISATIE
Harold Richaards werkt zonder vooropgezet plan. Intuïtie
en improvisatie
bepalen het werkstuk. Onderweg wordt bepaald of het figuratief
dan wel
non-figuratief wordt. Hetzelfde geldt voor lijn of vlak, open
of dicht. Zoals
Harold zegt:
'Tussen het bewust niet willen weten hoe te beginnen en te
eindigen ligt
voor mij het eigenlijke schilderen'.
Harold tekent, schildert, is grafisch bezig of mengt zijn
technieken. Hij
werkt op papier en linnen.
Jarenlang was beeldend kunstenaar zijn beroep, maar sinds 97 is
hij werkzaam
als beveiliger.
adres: Groeneveen 259, 1103 ER
tel.: 6993.953
geboren: 1944
opleiding: autodidact
exposities: 1994 Witte Theater IJmuiden; Rabobank Landsmeer; 1995 Bijlmer Galerie; Hortus Botanicus Amsterdam; 1997 Kunstenbond FNV
werk verkocht aan: particulieren, bedrijven en gemeente Amsterdam
PENTEKENINGEN EN ASSEMBLAGES
stijlvorm:: geometries abstrakt
inspiratiebronnen:: anarcho-sindikalisme, arabiese vormgeving, bach, bauhaus, blues, de bijlmer, camus, chaos, davis, van doesburg, escher, flamenco, gestilde beweging, groeipatronen, herhaling, hume, illusie, klassieke indiase muziek, jacometti, kandinsky, lessing, marx, mondriaan, morellet, orwell, van ostaijen, penrose, permulatie, reich, sartre, struktuur, struycken, taal, toeval, verandering, vroman, waarnemen en zien.
adres: Dennenrode 335 A, 1102 AE
tel.: 6950.496
geboren: 15 juli 1938
te: Heerlen
opleiding: Staatsacademie Maastricht; Instituut voor Schone Kunsten Antwerpen; glazeniersbedrijf Felix
exposities: Bonnefantenmuseum Maastricht; Kuijpermuseum Roermond; Kasteel Middachten; de Beijerd, Breda; diverse galeries in binnen- en buitenland
werk verkocht aan: Europese Unie, diverse ministeries, gemeentehuizen, openbare instellingen, particulieren en bedrijven
ABSTRACT
Veel gereisd, oa naar Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Tunesië, Turkije, Irak, Iran, Afghanistan, Pakistan, India en Nepal.
geboren: 1956
te: Goirle
adres: Tefelenstraat 57, 1107 SJ
tel.: 6967.400 / fax: 4285.191
email: hans.schraven@student-kmt.hku.nl
opleiding: Kunstgeschiedenis Vrije Universteit Amsterdam, Rietveld Academie
exposities: Seeduyn Galerie, Vlieland; galerie æt Scoon Huys, Antwerpen; Buitenplaats Donkervliet, Baambrugge
werk verkocht aan: ABN-AMRO bank, Bonnefantenmuseum Maastricht; prive-collecties
L00KING FOR GODS PLAN
Over Hans Schraven verschenen diverse publicaties: in 1989:
'Hans
Schraven op zoek naar Gods plan', Ad de Visser, Beelding;
zelfde
jaar: 'Hans Schraven: in relation between art and
life', Marty Bax,
Jonas; en in 1992: 'Hans Schraven, blik in de tijd',
Herman Wouters,
Alert.
In 1995 bezocht Schraven voor het eerst Trinidad en Tobago. In
1996 werkte hij
acht maanden in Trinidad en het werd zijn 2de thuis. In 1998
zal hij exposeren
in Galerie 1.2.3.4. in Trinidad's hoofdstad Port of
Spain.
adres: Bijlmerplein 806, 1102 ME
tel.: 6916.058
geboren: 16 mei 1949
te: Amsterdam
opleiding: bij John de Bont, Saskia Plaeltser, Richard de Vrijer
INSTALLATIES EN KERAMIEK
'Vanaf 1980 ben ik bezig me te ontwikkelen in de
beeldhouwkunst. Ik heb
lessen gevolgd bij de beeldhouwers John de Bont, Saskia
Plaeltser en Richard
de Vrijer. Toen hield ik mij vooral bezig met portretstudie en
naaktmodellen in klei en was. In 1991 ontmoette ik de keramist
Jan Warnaar en
kwam door hem in kontakt met diverse keramische technieken. Na
eerst met schaal- en potvormen gewerkt te hebben, zocht ik al
snel naar een
eigen vorm.
Uit een opengewerkte vrucht zijn mijn torens ontstaan. De
gelaagde structuur
die ik hiervoor gebruikte, intrigeerde mij. De volgende vorm
die ik met deze
techniek maakte, was volkomen intutief. Bij het vaststellen dat
die vorm
op een muur leek, was in een flits daarop de volgende geboren:
een Toren!
Muren begrenzen - bakenen af.
Torens zijn bakens waar men zich op kan oriënteren.
Er volgde een periode, waarin ik hard werkte om de keramische
techniek
vollediger te beheersen. Vele problemen heb ik moeten
overwinnen om
uiteindelijk tot de torens te komen, die doen denken aan
Japanse tempels.
Toch komt het werk volledig voort uit het onderbewuste.
Ondanks de kleine vorm, van ongeveer 20 tot 80 cm, komt het
werk monumentaal
over. Het vraagt om groter uitgewerkt te worden, zodat het
buiten geplaatst
kan worden. Dit is de uitdaging waar ik momenteel aan bezig
ben.'
adres: Meernhof 161, 1106 LK Amsterdam ZO
tel.: 020-6919650
geboren: 29-9-1946
Grafische technieken: tekenen, zeefdruk, grafisch ontwerp.
Lijst van werken:
-1- De toestand, tekening, 35 x 33,5 1992
-2- Ruimte / de beweging, tekening, 35 x 33,5 1992
-3- Geesten van de lucht, zeefdruk, 50 x 65, 1995
-4- Koningen, zeefdruk, 50 x 60, 1996
-5- Epische dag, zeefdruk, 50 x 55, 1996
-6- Landschap, zeefdruk, 55 x 55, 1996
-7- Hermetica, 40 x 45, zeefdruk, 1997
-8- Rosa, 60 x 65, zeefdruk, 1997
Motto's:
- Kunst is niet meer wat het geweest is.
- Do not ask stupid questions to an artist (Krazy Kat).
adres: Weth. den Hertogstraat 54, 1107 DA
tel.: 6960.857
geboren: 22 oktober 1949
te: Amsterdam
opleiding: autodidact
exposities: Bijlmer Galerie e.a.
werk verkocht aan: particulieren
WISKUNDIGE VORMEN
Hans Stuurman tekent pas sinds 1992, toen hij als gymleraar
samen met
collega's en leerlingen van zijn lom-school een cursus
genezend
tekenen volgde. De cursus was het gevolg van de Bijlmer-ramp,
die op de school
tot veel spanningen leidde.
Hans raakte de eerste cursusdag nog aan het tekenen verslaafd.
's Avonds
thuis gekomen ging hij ermee door. Het tekenen werd een
obsessie. Algauw
spendeerde hij er zo'n 30-40 uur per week aan. Zijn
gereedschap:
zeer vette kleurpotloden in meer dan 100 kleurschakeringen.
Een vast element in zijn eerste werk is de betonconstructie:
symbool van
houvast en stevigheid, maar evenzogoed kwetsbaar als een ramp
uit de lucht
dondert. Hij schiep algauw onmogelijke constructies a la
Escher-Reutersvard,
die over elkaar heen lijken te buitelen in een vergeefse poging
greep te
krijgen op de werkelijkheid. Wiskundige vormen zonder
houvast.
In zijn latere werk krijgt Hans zijn constructies steeds meer
onder de duim.
Andere beeld-elementen worden toegevoegd en onlangs is de mens
in zijn
universum getreden. Hans' wereld lijkt zijn evenwicht te
vinden. Het
kleurenpotlood kan nu alle vormen aan. De therapie is kunst
geworden.
adres: Kempering 612, 1104 KE
tel.: 6958.692
geboren: 1948
te: Suriname
opleiding: Nationaal Instituut voor Kunst & Kultuur Paramaribo; Academie voor Beeldende Kunsten Rotterdam
exposities: Paramaribo; Havanna; Beijing; Sao Paulo (18de Binnale); Zürich; Washington (OAS); Stedelijk Museum, Amsterdam
werk verkocht aan: instellingen en verzamelaars in binnen- en buitenland
20 JAAR EXPERIMENTEREN
'Ik ben een experimenteel mens, altijd op zoek naar nieuwe
vormen en
technieken'. Zo maakt Rene Tosari niet per kleur een
etsplaat,
maar gebruikt hij dezelfde etsplaat voor verschillende kleuren.
Mislukkingen
maar vooral onverwachte effecten zijn het resultaat.
Experimenten met olieverf en acryl leiden tot de ontdekking dat
het samen
gebruik van deze verfsoorten tot een sublieme vervloeiing van
kleuren leidt.
Tosari heeft dan meteen de mythische uitstraling gevonden
waarnaar hij op
zoek was.
Nog steeds is te zien dat hij een bewonderaar van Cobra is,
maar zijn
figuratie heeft zich ontwikkeld en verdiept. Vooral in zijn
laatste
werk leidt dat tot een uitbundige, bezielde weergave van de
wereld in zichzelf.
Een wereld waarin hij op zoek is naar zijn oorspronkelijke
Surinaamse afkomst.
De vrouwelijke stierdanseres op stier speelt daarbij een
belangrijke rol.
Het is een voorstelling uit de Minoïsche kultuur (Kreta,
2000 jaar voor
Christus), die voor Tosari de oer-oorsprong van de westerse
beschaving
verbindt met zijn eigen oer-zelf.
'Bij het zoeken naar mijzelf in de multi-culturele
samenleving, die
Suriname nu eenmaal is en mijn min of meer westerse opleiding
kwam ik vanzelf
uit op Minos'.
Soms komt echter zijn zuid-amerikaanse kant simpelweg om de
hoek kijken en
zie je vrolijke, vrouwelijk naakten, net niet helemaal af, met
een fruitmand
op het hoofd, in de warme koloriet van het Caraïbisch
gebied.
(tekst gebaseerd op verhaal Hanneke de Jong in de
Museumkrant)
adres: Kolfschotenstraat 207, 1104 NX
tel.: 6998.271
geboren te: Frankenland, Beieren
opleiding: germanistiek en filosofie te Berlijn
RAZENDE KLEURENFILOSOFIE
Eva Treutlein is Eva Kleurenwaan * is razende kleurenfilosofe * is breikunstenares * is leerling van rood, geel, blauw en groen * is door Johannes Itten geraakt ~ 'Het oorspronkelijk wezen van kleur is een dromerig klinken, is tot muziek geworden licht' * is autodidactisch etalage-vormgever * is aan het experimenteren ~ 'Elke kleur heeft zeven aspecten: zij wekt op, prikkelt, geneest, loutert, verzorgt, inspireert en vervult' (Daya Sarai Chocron) * is caissière bij Albert Heijn * is schrijfster in opleiding * is blij met de Bijlmer * is gek op Kandinsky ~ 'De kleur is de toets, het oog, de hamer, de ziel, is het klavier met vele snaren' * en vooral op Itten ~ 'Kleur is leven, want een wereld zonder kleuren lijkt dood. Kleuren zijn oer-ideeën, kinderen van het oorspronkelijk kleurloze licht en zijn tegenpartij, de kleurloze duisternis. Zoals de vlam het licht, verwekt het licht de kleuren. Kleuren zijn kinderen van het licht en licht is de moeder van de kleuren. Het licht, dit oerfenomeen van deze wereld, openbaart ons door de kleuren de geest en de levendige ziel van deze wereld'.
adres: Terletstraat 46, 1107 RJ
tel.: 6965.343
geboren: 6 december 1954
te: Amsterdam
opleiding: Lerarenopleiding Tekenen/Textiele Werkvormen
exposities: 1995 galerie de Vrije Vogel, Den Haag; 1996 Glazen Huis, Amstelpark, Amsterdam; gemeentehuis Haarlen-Karspel
werk verkocht aan: Hotel Lucinda en Academisch Ziekenhuis te Utrecht
EEN WENSENLIJST VOL BEELDEN
Sinds haar opleiding is Ria Uriot gaan lesgeven, en omdat ze
vond dat je je
daarnaast moet blijven ontwikkelen, is ze gaan pentekenen en
wandkleden maken.
Later kwamen het etsen en de lithografie. Momenteel werkt ze
met zeefdruk en
met brons en steen.
Haar uitgangspunt is een persoonlijke visie op de
werkelijkheid. Ze heeft een
wensenlijstje in haar hoofd van wat ze eens wil maken. Ze
verzamelt indrukken,
gedichten en fragmenten van wat ze om zich heen ziet om die te
gebruiken in haar beeldend werk. Een enkel woord kan genoeg
zijn voor een
beeld in brons of steen.
De invalshoek van waaruit ze werkt, kan per keer verschillen.
Bij een portret
gaat het niet alleen om een goede gelijkenis maar ook om haar
impressie van
diegene die ze voor zich heeft. Als ze met steen werkt, gaat
zij een dialoog
aan met de steen om eruit te halen wat het in haar oproept. In
het grafische
werk gaat ze voornamelijk uit van de natuur, voor haar een
onuitputtelijke
bron van vormen.
adres: Grubbehoeve 234, 1103 GT
tel/fax.: 6000.184
geboren: 23 september 1953
te: Zaltbommel
opleiding: kunstacademies te Den Bosch, Arnhem, Antwerpen en Amsterdam
exposities: in Amsterdam, Den Haag, Los Angeles, Dusseldorf, Bijlmer Galerie etc.
werk verkocht aan: particulieren
MAGISCH REALISME
Het werk van Ton Visser, veelal olieverf op doek of paneel,
laat zich
kenmerken als magisch realisme. Een kunstterm die aangeeft dat
het werk in
hoge mate figuratief is zonder dat het uitmondt in een platte
verbeelding van
de werkelijkheid. Hij probeert de door hem waargenomen feiten
en gebeurtenissen
te doorgronden en te vangen in felle kleurvlakken, waarbij
figuren en objecten
herkenbaar blijven. De werkelijkheid wordt op zijn staart
getrapt, gevangen
en als magische afbeelding aan de kijker door gegeven.
Zijn schilderijen communiceren terwijl ze afstand houden. Ze
zijn koel en warm
tegelijk, illustratief en ongrijpbaar.
adres: Kantershof 406, 1104 GW
tel.: 6955.403
opleiding: Artibus, Utrecht
exposities: Bijlmer Galerie, galerie Reflex en Catacombe, Amsterdam; Zuid-Frankrijk.
werk verkocht aan: particulieren
KINDEREN ALS INSPIRATIEBRON
Marlies van der Weijden is een schilderes van uitersten. In de
ene periode is
ze uiterst strak en abstrakt om in een volgende periode uiterst
intuïtief
te werk te gaan. Kinderen zijn vaak haar grote inspiratiebron,
want zegt ze:
'Kinderen zijn met tekenen en schilderen haast niet te
evenaren qua
originaliteit. Vandaar dat veel van mijn werk door het
kleur-gebruik
en zijn vormen nogal Cobra-achtig aandoet'.
Het gaat Marlies om de puurheid der dingen. Ze is niet
geïnteresseerd in
modes of in het najagen van iets nieuws of meeslepends.
Marlies: 'Alles
herhaalt zich volgens mij in steeds nieuwe combinaties en in
zo'n
grote diversiteit, dat alles steeds weer nieuw lijkt. Ik geloof
dat deze tijd
geen behoefte heeft aan grote kunstenaars, maar aan mensen die
groot zijn
in menselijkheid.'
adres: Liendenhof 270, 1108 HS
tel.: 6964.274
geboren: 27 september 1948
te: Maastricht
opleiding: Katholieke Universiteit van Leuven; McGill University Montreal; Nederlandse Foto Vakschool. Sedert 1989 lid Gkf.
exposities: 'Joods', expositie en boek; 'Sjalhomo'; 'Kaddisj' en 'Grensgebieden' .
werk verkocht aan: Joods Historisch Museum; Gemeente-archief Amsterdam; Prentenkabinet Leiden
FOTOGRAFIE
Het werk van Jenny Wesly is nauw verbonden met haar
persoonlijke geschiedenis
en ontwikkeling. Geboren als joods kind in een zwaar geteisterd
gezin in een
katholieke omgeving. Ze studeerde kunstgeschiedenis, emigreerde
naar
Montreal en New York en werkte in deze laatste stad als
kunsthistorica bij
Guggenheim. Dat werk vond ze te theoretisch. Ze ging in 79
terug naar
Nederland en besloot een 'vak' te leren.
Vanaf 82 werkt Wesly als fotograaf en sinds 85 heeft ze
aanstelling als docent
fotografie/creatief therapeut bij het PPI in Amsterdam.
Haar eerste grote foto-project was 'Joods' over de
Joodse gemeenschap
in Nederland. Er kwam een expositie en een boek van (uitg.
Gottmer/Becht, 1987).
'Joods' was een documentaire, maar voor Wesly ook een
imaginair familie-album.
Na dat project wordt haar werk nog persoonlijker.
Het project 'Kaddisj' bevat drieluiken van
noord-hollandse
landschappen met dode vogels: een eerbetoon aan de doden en een
verwerking van
persoonlijke ervaringen.
In 1995 komen onder de titel 'Grensgebieden'
landschapsfoto's
over de grenzen tussen betovering en beklemming. De foto's
worden op
groot formaat afgedrukt.
Op dit moment werkt Wesly aan herinneringen aan het ouderlijk
huis en een
vervolg op 'Grensgebieden', nu in een stedelijk
landschap. De rode
draad in haar werk is het dualisme tussen schuld/onschuld,
idylle/geweld,
leven/dood.
Vanaf 93 maakt ze tekeningen, gevoelsmatig en intuïtief.
Er begint zich een
samenhang met de fotografie te ontwikkelen.
adres: Millingenhof 228, 1106 KP
tel.: 6964.414
geboren: 20 mei 1938
te: Den Haag
opleiding: weven in Frankrijk; fotografie in Munster, Duitsland en Amsterdam
GROEISELS
'Ik maak nooit een ontwerp soms ergens een krabbel...maar
dat hoeft het
nooit te worden, integendeel...het komt allemaal vanzelf...mijn
handen kunnen
het eenvoudig niet laten bezig te zijn. ik weet nooit waar het
naar toe gaat,
welke kleur de volgende draad zal zijn...het krult zijn eigen
weg...
Ik noem mijn werk vaak groeisels, omdat het uit mijn handen
groeit.
Ik ben altijd heel verwonderd over wat er komt...soms
bloemen...planten...
stromen...wonderlijk.'
Mara maakt tekeningen, collages, glas in lood, wandkleden, vrij
naaldwerk en
weefwerk.
adres: Orteliusstraat 216hs, 1056 PG
tel.: 6833.269
geboren: 18 oktober 1942
te: Amsterdam
opleiding: Rietveld Academie bij Ben Guntenaar; Atelier 63, Haarlem, bij Nic Jonk
exposities: Golden Tulip Hotel, Parijs; galerie Wijsman, Bussum; galerie Heineken, Amsterdam; galerie Aekestijn, Zandvoort.
![]() |